NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 augusti, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 augusti, 2009
Skrivet av: Carin Andersson skrivet 2009-06-08, 22:24
Hej!
Nu har jag kört fast på ett par personer i Istorp.
 
Det gäller Cajsa Johansdotter f 1802 6/9 (enligt hfl Istorp A:6 sid 54,) Istorp Klockaregård.
Hon gifter sig 1824 27 maj i Istorp med Bengt Jansson, mölnare i Strömmared, Istorp. Cajsa var då piga i Istorp Klockaregården. Hon avlider 1849 2/9 i Käringehögen, Istorp i en ålder av 47 år, 11 mån och 4 dagar, (enligt Istorp C:3 sidan 321 döda 1849) Kan inte finna henne i födelsebok för Istorp, Horred,Öxnevalla eller Kungsäter, inte heller i inflyttningslängd för Istorp.
 
Detsamma gäller hennes man Bengt Jansson f 1792 3/1 ( enligt alla hfl för Istorp där han påträffats).
Det första jag hittat på honom i Istorp är i inflyttningslängden B:1, inflyttad 1814, nr 4, där kan jag inte tyda orten han kommer från, ev Kongsäter ( Bild 19, AD Online) Bengt flyttar då till Lars i Strömmared . Finner honom som dräng i Strömmared Östregård och som dräng i Kulla Storegård (AI:5 sidan 65)
Efter vigsel och äldsta dottern Annas födelse blir de bosatta på ett torp i Käringehögen, Istorp, AI:13 sidan 57. Finner honom inte i födelseböcker för Horred, Istorp , Öxnevalla eller Kungsäter.
Är det någon som träffat på dessa två personer?
Tacksam för all hjälp!
Mvh
Carin Andersson, Mölndal.