NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 28 september, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 28 september, 2007
Skrivet av: Mikael Johansson skrivet 2005-07-24, 14:12
Hej Jan Åke!
 
Tack för ditt svar.
Mina funderingar beträffande att Måns Svensson i Härja skulle varit son till Sven Elgh är rena spekulationer. Jag gick nyligen igenom Visingsborgs domb. 1652-62 där jag dels träffade på Måns i Härja som nämndeman 1652 men även en Herr Sven Elgh vars hemvist ej redogjordes för i protokollet men som ju som sagt var styvfar till prästbarnen i Härja.
Min lösa tanke var då att Herr Sven möjligen bodde i Härja och därmed eventuellt kunde vara far till Måns.
Men då man av de uppgifter du här redovisar ju kan dra just den slutsatsen att Måns och Sven bör vara ungefär jämngamla faller ju min svaga teori ganska tungt.
 
Har du möjligen fler uppgifter på denne Måns Svensson i Härja? Han nämns i varje fall så tidigt som 1644 i Härja i knektutskrivningarnas prästelängder. Jag härstammar från en son Håkan Månsson i Härja (c1640-1716) vars dotter Elisabet Håkansdotter gifter sig med Jon Christophersson i Riset.
 
Nämns Måns tidigare som nämndeman och finns tidigare domböcker än 1652 bevarade för Härja med omnejd?
 
Mikael Johansson, Karlskoga.