NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 28 september, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 28 september, 2007
Skrivet av: Jan Åke Sandberg skrivet 2005-07-23, 12:23
Mikael!
Betr Sven Elgh.  Jag uppmärksammade först nu ditt inlägg/fråga betr denne och vill bara meddela vad jag vet om denne.
Första gången han dyker upp är 1636 och då som en av de första eleverna i Braheskolan på Visingsö,  Han nämns i matrikeln (utgiven av Paul Wilstadius 1947 och finns troligen fortfarande att köpa på muse?t i Gränna) på sid 14 som Sveno Jonae Daretorpiensis vilken framlidne Sven Almqvist tolkade som Sven Jonsson Elg.  Han återfinnes 1641 som inskriven i Åbo Akademi där han skrevs in den 8 november som Sveno Elg, västgöte.  Enl matrikeln (Åbo Akademis studentmatrikel af Vilh Lagus, första afdelningen 1640-1740, Helsingfors 1891, sid 13). Matrikeln nämner att han angavs för lönskaläge, men enl prot. 1645 7/5 frikänd.  Vestrogothica VI, utgiven 1944 av Västgöta nation i Uppsala, kompletterar på sid 68 och 87 uppgifterna med att han 6/9 och 30/10 1644 var anklagad för lönskaläge samt han i en gratulationsskrift 1642 kallas Daretorpensis.
I de domböcker jag läst nämns han första gången Dimbo tingslag AIa:5 1653-03-01 första målet nämns wellerdh Mann Her Swenn Elgh.    
Han nämns i Visingbsorgs domböcker hösttinget 3/9 1655 nr 10 då han uppenbarligen levde och sedan då sommartinget 20/6 1660 nr 2 då han uppenbarligen var död.  Eftersom han ärvdes av sina syskon efterlämnade han inga bröstarvingar (i alla fall inte födda i äktenskap).
Den salige Herr Jöns som nämns i 1660 års protokoll  måste vara identisk med den förste kyrkoherden i Härja (som fanns mellan 1640-91) Johannes Petri (Warholms herdaminne II sid 386) som hade dött senast 1650 då han efterträddes av Jonas Brok.  Sven Elghs prästgärning är okänd och han finns ej dokumenterad som präst i Skara stift (möjligen i dess protokoll men jag har inte gått igenom dem helt).  Vad herr Jöns och Sven Elghs gemensamma hustru hetat är okänt.
Sven Elghs och hans broder Gunnulf i Älgarås var sannolikt son till nämndemannen Jöns i Älgarås, nämnd som nämndeman sista gången 1646.   Släktskapet med prästen i Blidsberg är också okänt (men famnns sannolikt ett sådant)
Att Sven Elgh skulle haft en son Måns Svensson i Härja ser jag som en omöjlighet, de måste ha varit ungefär jämnåriga.  Men det skulle vara intressant att höra vad för resonemang du fört eftersom du för upp frågan.  Måns Svensson i Härja var f ö nämndeman sista gången vid tinget i Gölhult 17/9 1652.  Det kan noteras att Gunnulf var extra nämndeman vid ett ting 5/6 1668 i Velinga.  
Slutligen skall väl sägas att denne Sven Elgh ej är identisk med den befallningsman på Kavlås som Brahe hade Sven Jonsson Elg som dog 1699 (vilket jag länge trodde tills jag uppmärksammade 1660 års protokoll).