NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 10 september, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 10 september, 2011
Skrivet av: Irene Johansson skrivet 2010-06-02, 21:25
Tack Jerker för du så generöst delar med dig av dina intressanta kunskaper om Gammalsjö!
 
Jag har precis börjat forska på Håcksvik och kom in på Kvarntorpet pga att min ana Per Gabrielsson (sonson till här tidigare nämnde Per Lagesson som köpte 1/2 mtl Trollås) var gift med Britta Jönsdotter (syster till Lars). Jag har hittat fyra syskon i Kvarntorpet, barn till Jöns Jönsson ohh Britta Larsdotter (där faddrar från Gammelsjö förekommer)
 
Karin Jönsdotter
Född 1733-04-03 i Kvarntorpet, Håcksvik
Fadder:  Korpral Anders Beckman, Anders i Fröstenshult, frun på Gammalsjö och Elin i Håcksvik
Lars Jönsson
Född 1735-08-31 i Kvarntorpet, Håcksvik (och som du mycket riktigt anger död 1736-11-11)
Fadder:  Herr kaptenen på Gammalsjö, Knut i Trollås, Maja Lisa i Gammalsjö och Ingeborg i Trollås
Britta Jönsdotter
Född 1739-03-17 i Kvarntorpet, Håcksvik
Fadder:  Herr major Bauman, Lage i Påarp, Knuts hustru i Trollås och Ingeborg ibm
Anna Jönsdotter
Född 1743-08-29 i Kvarntorpet, Håcksvik
Fadder:  Knut i Trollås, Anders i Yttre Drängared, fröken Sofia Mentzer och Ingegärd i Fröstenshult, samt Karin på Udden
 
Det står faktiskt Maja Lisa, ska försöka lägga in en bild ur födelseboken här nedan, skulle jag misslyckas hittar du uppgiften på s 56 i Håcksvik C:2.
 
Vänliga hälsningar
Irene