NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-11-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-11-28
Skrivet av: Anneli Isaksson skrivet 2006-11-28, 08:06
Hej Anders, intressanta nyheter.
 
Jag tog en titt igen på faddrarna till Anders Nilsson född 30 juni 1738 i Mossabo, Håcksvik. Ofta finner man släktingar bland faddrarna. Bland faddrarna fanns en Lage i Påarp. Han intresserade mig mest, eftersom flera faddrar kom från Påarp. Det visade sig att han hette Lage Pärsson. Kan vara en bror, var min teori. Namnet kändes bekant. För ett par år sedan skrev jag av bouppteckningar i Kinds härad. Om jag inte minns fel hade jag sett namnet någonstans där. Ytterligare en titt bland bouppteckningarna och det visade sig att jag har mer intressant material till dig.
 
Enl. en bouppteckning efter änkan Sigrin Nilsdotter i Trollås den 7 februari 1756, Kinds häradsrätt FII:4, s. 171-172 nämns hennes söner, Gabriel Persson i Trollås, Lage Persson i Påarp, Johan Persson i Näs, Jöns Person i Åslarp, Nils Persson i Mossabo(din förfader) och den avlidne brodern Lars Perssons son Per Larsson från Påbo i Burseryds socken samt svågern Lars Nilsson i Tofhult.  
 
Jag har ytterligare lite material, men nu måste jag till jobbet. Återkommer vid ett senare tillfälle.
 
Vänliga hälsningar
 
Anneli Isaksson