NULL Skriv ut sidan - Håcksvik

Anbytarforum

Titel: Håcksvik
Skrivet av: Jerker Johansson skrivet 2014-06-06, 18:04
Hans Börjesson var född 27/9 1780 på Moggeberg (soldattorp Nr 968), Ö Frölunda och gift med Stina Andersdotter f 4/5 1775. Troligen är det samma person som Anna Kristina Andersdotter f 4/5 1775, som var piga på Granåsen under Källhults säteri.
 
Paret bosatte sig på Granås Lilla, Håcksvik. I hfl står att familjen var bosatt på Hultet (tidigare Granhultet) men i födelseboken är barnen inskrivna som födda på Granåsen. Kärt barn har många namn... I alla fall så låg torpet under Backabo, Håcksvik.  
 
Jag har en anteckning om att pigan Stina Andersdotter på Granåsen (Ö Frölunda) gifte sig 13/4 1806 med drängen Börje Nilsson (kan vara felskrivning av prästen). Hans Börjesson och Stina Andersdotter på Granåsen (Ö Frölunda) fick dottern Britta f 18/8 1806 (stämmer ju bra med vigseln). Nästa barn som föds är Bengt född 1809, ”ej antecknad” och Anders f 19/7 1811 på Granåsen, Håcksvik.
 
Hoppas att jag fick till allt rätt. Som vanligt gäller; kolla upp själv så det stämmer.
 
Däremot blir det svårare att söka på Stina Andersdotter. Jag har inga andra uppgifter om henne än det jag återgivit här.