NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 december, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 december, 2014
Skrivet av: Lisbeth Zachs skrivet 2014-01-11, 16:59
Marcus,
Jag såg det omöjliga i att tunnbindare Johan Hofgren skulle vara dopvittne 1812 och samtidigt ha dött 1811. Så jag började med dödboken 1811
 
Johan Hofgren dör den 5 och begravs 17 nov 1811. Han dör 58 år gammal av svår dryckenskap.  
Axberg LV:1 (1821-1847) Bild 5 (AID: v63422.b5, NAD: SE/ULA/10047)
Dryckenskapen är kanske förstärkt av att han förlorar en dotter? Stina som dör strax efter födseln i 23 feb 1811.
Ett dödsfall längre ned i samma bok Axberg LV:1 Bild 5 så finns ett dödsfall som gäller Johan Hofgrens hustru den 2 och begravning 10 mar 1811
Först trodde jag att hustrun dött av något i samband med dotterns födelse, men dödsorsaken är angiven till rödsot och hon är 63 år gammal, vilket väl får utesluta möjligheten att det är hon som är moder till det som uppges vara Johans dotter.
 
Det står ett ord som ser ut som ”jun:” framför ”dotter” i Stinas dödsnotis,så kanske är det en oäkta dotter eller en sondotter som man ändå vill ha associerad med tunnbindare Hofgren.
 
Jag hittade ju också tunnbindare Johan Hofgren som vittne i jun 1812, så nu lutar jag åt att vi har en Johan  Hofgren ”jun”-ior född 1778, som tagit över faderns namn och yrkesroll och det är ”juniors” dotter som dör samma år som hans mor och far.  
 
Så nu Marcus har du nog två Johan Hofman att leta efter, men det du kanske redan visste och bara ville längre tillbaka i din släkttråd.