NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-01-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-01-10
Skrivet av: Kurt Nilsson skrivet 2002-11-19, 13:12
Lars-Gunnar Sander                              Tack för information om borgmästare Lidström i Hjo. Jag har visserligen läst domboken ifråga,men mitt otränade öga såg inte noteringen 1714-06-09. Anders Lidström kom närmast från Lidköping där han hade en bror som hette Lars och var rådman och tydligen rätt betydande. En viss svajighet i brödernas karaktär tycker jag mig märka,förnekande  av faderskap och lättsinnigt beslagtagande av andras penningar. -I Stockholm gnällde ju borgarståndets riksdagsmän väldeliga över att riksdagen drog ut på tiden,många gav sig uppenbarligen iväg utan att riksdagen formellt av-slutats.Det hela lär väl mest ha handlat om det s.k. fredsvärket,att äntligen få fred trots att kungen satt där borta i Turkiet och var revansch-sugen. Och så gick det ju också åt skogen med hela stormaktsväldet. -Det skulle ju vara intressant att veta om borgmästaren dog på hemmaplan i den goda staden hjo, eller om han strök med på vägen dit. Och varför landshövdingen ville ha med honom hem ,han förefaller onekligen vara en av de smärre potentaterna i trakten.