NULL Skriv ut sidan - Hillared

Anbytarforum

Titel: Hillared
Skrivet av: Claës Linder skrivet 2008-09-13, 11:51
Rustmästaren Peder Olufsson Giebo (1640-1732) och hans hustru Tolla Gunnarsdotter!
 
Söker alla uppgifter som någon observerat om dessa personer. Vore också intressant att få veta om någon sett namnet Giebo/Gibbo i Västergötland på någon annan person som skulle kunna ge en förklaring på varifrån släkten kommer. Peder Olufsson Giebo avled i Låckryd i Hillared 14 maj 1732, 92 år gammal. Det är inte klarlagt någonting om Tollas ursprung eller när hon dog. Peder Olufsson som han kallas i mantalen flyttar som änkling från Hult i Månstad 1706 till Ingestorps Mellangård i Länghem och därifrån omkring 1711 till Låckryd i Hillared/Sexdrega. Han gifte senare om sig i Länghem 1708. Märkligt nog står inte hustruns namn i vigselnotisen.  
Det är bekant att han hade sönerna Anders Persson Kindberg, knivsmed i Borås (f.1660) och Gunno Persson (f.1660) och en dotter följde med honom till Ingestorp. Jag misstänker att Göthar Persson Kindberg som var pistolsmed och f.1687 också var son till Peder Olufsson. Detta beror på en stark muntlig tradition om släktskap med Anders Persson Kindbergs släktgren nedskriven på 1860-talet och där namnet Giebo omnämnts som släktens ursprungliga namn. Det är stor åldersskillnad mellan de äldsta barnen och Göthar och det kan naturligtvis vara två olika äktenskap. I traditionen nämns inte Göthars far som Peder Olufsson Giebo utan kallas anfader så det skulle kunna vara ett led emellan. Det finns en Petter Kindberg som är mästare (vet inte mera) i Warred i Länghem som i så fall skulle kunna vara ett mellanled för jag kan helt säkerställa Göthars patronymikon från köpehandlingar.Kan också nämnas att Göthar Persson Kindberg hade en syster som blev mor till Gustaf Andersson i Virserum som avled 17 år gammal hos Göthar Persson Kindberg. Den dotter till Giebo som nämnts ovan kan vara identisk med henne. Jag misstänker att det är Gustafs mor. Jag misstänker från andra källor att hennes namn kan ha varit Karin Persdotter och hennes makes namn Anders Andersson.
Läs gärna mina inlägg bland efterlysningar Göthar Persson Kindberg f.1687 den 7 september 2007.
 
Mycket tacksam för observationer om makarna Giebo eller andra källor där namnet Giebo nämns.Kan också meddela att Giebo, då kallad Gibbo är anfader för adliga släkten Rosir genom sin son Gunno Persson.
 
Mvh
 
Claës Linder