NULL Skriv ut sidan - Hassle

Anbytarforum

Titel: Hassle
Skrivet av: Berith Ekberg Olsson skrivet 2014-04-08, 20:17
Hej!
Jag letar anor på min mans sida och har kommit till en soldat Matthis Röding född 1750-09-25 Fredsberg C:1 sid. 113.
Hans far heter Bengt är inte säker på efternamnet hans mor Maria Jacobsdotter.Matthis gifter sig med Greta Johansdotter som i husförhören anges vara född 1738. Var hon är född framgår inte i något av husförhören i Hassle, Fredsberg inte heller var Greta och Matthis ska ha gift sig. Hittar inte vigsel i vare sig Hassle eller  Fredsberg.I husförhören finns de med under soldat nr. 52 i tredje kopralskapet i Hassle.De får två barn Johannes född 1774 och min mans ana Maria 1777. Greta anges som blind i husförhör A1:4 sidan 97. Greta dör 1797-03-02 av Gikt enligt dödbok C:2 sidan 609 i Hassle.Frågorna är kan någon få fram var hon är född, när paret gifter sig, och vilka är hennes föräldrar.
Frågorna hopar sig. Matthis gifter om sig med Kerstin Andersdotter född 1760. Vigseldatum 1797-11-09.Var tar paret vägen när han avskedades som soldat. Har letat i Fredsberg Thorstorp som anges och runt omkring utan resultat.Hittar Matthis i dödboken 1828 C:5 sid. 535 Hassle, där står det tror jag Västerg. Hassle. Ingen tur med det letandet heller.
 
Hoppas på hjälp!!
 
Vänliga hälsningar Berith