NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 18 oktober, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 18 oktober, 2010
Skrivet av: Claës Linder skrivet 2009-06-14, 07:58
Korpralen Pähr Olsson i Giebod(a)!
 
Enligt Svar Se/kr A/0023/0/481 ur Älvborgs regementes rulla 1685 var Pähr Olsson i Giebod(a) korpral för Påbo i Gällstad.  
För mig är det förbryllande eftersom Gieboda ligger så vitt jag vet i Ullasjö! I Ullasjö finns också ett Påbo men där finns ingen soldat.
I Ullasjö finns också en Per Olsson i mantalet 1668 och han bor då i troligen Hulåkra (svårläst). Han har hustru och vuxen son, vilket kan stämma.
 
Pähr Olsson får sedan enligt senare handlingar Gibeau/Giebo som efternamn när han blir rustmästare. Han torde vara identisk med den Per Olsson som först förekommer som soldat för Åsarp Nedergård i Södra Åsarp fram till 1679 då han får en efterträdare och avancerar till rustmästare.
 
Enligt uppgifter om hans två söner som var födda 1660 bodde Per Gibeau Olsson då i Länghem (troligen Varred).Eftersom han var soldat finns han troligen inte i mantalet. Det finns en Per i Varred men huruvida det är Per Olsson är osäkert. De två Per som finns i Varred 1668 då patronymikon omnämns är Per Nilsson och soldaten Per Larsson.
 
Någon som kan reda ut förhållandena åt mig?
 
Mvh
 
Claës Linder