NULL Skriv ut sidan - Gällstad

Anbytarforum

Titel: Gällstad
Skrivet av: Håkan Claesson skrivet 2014-05-11, 20:59
Ytterligare två mål som rör Ängabo:
 
VT 1686, renoverade domboken (Advokatfiskalen Älvsb län AVIIAAAB:64 Arkiv Digital bild 1200)
Åboarna i Engabo Per Jönsson, Anders Joensson, Håkan Svensson på sin hustru Karins vägnar och Hälge Håkanssons änka Malin inkom för rätten.  
Det bestämdes att Per Joensson och Håkan Svensson skall utlösa Per Håkansson och Helge Håkanssons änka.  
 
ST1671, renoverade domboken  (Advokatfiskalen Älvsb län AVIIAAAB:55 Arkiv Digital bild 1630)
Tvist som rör ägandet i Bredared. Per Joensson och Håkan Svensson i Agnabo (skall med största säkerhet vara Ängabo) uppgav att deras faders fadersbroder (faders fadersfaderbroder på ett ställe i texten) Carl i Bredared tillsammans med Lars Andersson 1585 köpt Bredared av Johan den tredje. De hävdar att Carls namn har raderats i köpebrevet och ersatts av Anders. Lars Andersson i Bredared har innehaft brevet och de menar att det är denne som ändrat i brevet. Det förefaller vara så att Anders i Björkered anser sig ha rätt till halva gården. Denne säger sig kunna bevisa att Lars Andersson i Bredared sagt att hans fader Anders och hans faderfader Lasse tillsammans köpt gården, hälften vardera. Han skall bevisa detta vid nästa ting men det tycks inte behandlas där.  
 
Boskapslängderna 1621, 1623, 1624, 1627, 1628, 1629 pekar på att Per är ensam brukare tills någon gång mellan 1624 och 1627 då iställer Jon och Håkan är upptagna här. Mantalslängden 1642 upptar Jon 11 och Enkan -1. (Gissningsvis Håkans änka, jag har inte kollat alla längder.) Tyvärr har jag blandat ihop mina noteringar om sidreferenser till boskapslängderna.  
 
Det verkar sannolikt att Helge Håkansson är son till den Håkan som nämns i boskapslängderna.  
 
Mvh Håkan Claesson