NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 10 september, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 10 september, 2010
Skrivet av: Maj-Brith Andersson skrivet 2009-11-29, 16:22
Lars Knubb !
Du och jag har för rätt lång tid sedan haft kontakt angående Knubbes i byn Berg Leksand.
Jag fick i dag bland våra äldre papper i en pärm se följande:
Berg 6:5.  Knubbes .
En av de äldre gårdarna i byn , Bygnadsår är det ingen som vet .
Myndigheterna anger år 1909 men troligen är det mycket tidigare.
Har hört att detta årtal anges på alla hus som är byggda före 1900.
Det jag fått fram om gården var :
I gården bodde två bröder varav den ene var blind och hans namn skulle varit Erik ( Jerk) den mannen var og.
Den andre brodern hette Olof och var gift med en kvinna från Hisvåla
Hennes namn var Kari.
Olle var döv, Han kallades mest för  Knubbfar  detta skulle varit en bestämd herre.
Det berättades en hel del historier om honom ex.
Det sades att kommunen ville köpa huset och placera det på  
 gammelgården inne i Leksand .
Kommunen skulle då erbjudit sig att bygga ett helt nytt hus med alla dåtida moderniteter som fanns.
Men det blev ett blaknt nej till svar på frågan.
Olle kunde tänka sig att gå med på att sälja brokvisten då denna visst hade en speciell gammal utformning.
Densamma plockades ner och blev liggande i väntan på transport till Leksand .
När transporten dröjde  för länge  enligt Olles tycke så tog kelt enkelt KNUBBFAR och eldade upp brokvisten.
 
Omkring 1965 köpte Harald och Karin Unnerud huset som då var placerat där i dag landsvägen från Rönnäs går förbi.
En källarvåning byggdes och huset flyttade över på densamma.
Samtidigt tillkom ett upplyft på taket ner mot gården och vattnet och en övervåning med fönster där i inreddes 2 sovrum och en fin hall mellan rummen, samtidigt blev det väl tillvarataget på alla små utrymmen som blev jättebra förvaringsutrymmen.
Det blev även ett uthus flyttat till gården från annan plats.
Ca. 1975 såldes gården till Åke och  Inge Tillberg som i sin tur sålde gården vidare till Maj-Brith och Sven Andersson 1985-06-23 med tillträde 1986-05-01.
Även nu har lite nytt hänt med huset interiört  bla. har ett källarrum med kylagregat inretts , det har satts in en centraldammsugare i Huset.
Uthusets övervåning har inretts och värmeisolerats samt fått värme och ljus.
Dessutom så har en parkering anlagts uppe vid vägkanten och en trappa ner till gården tillkommit  
Från 2000-06-19 är det enligt min vetskap följande ägare till gården Knubbes Matthew Laxton och Lena Ryen Laxton  
 Hälsningar Maj-Brith från samma dato bosatt i Leksand