NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 26 september, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 26 september, 2013
Skrivet av: Paul Neptune skrivet 2012-10-23, 21:26
Hej Malin,
Trevligt. Då har vi en släktkoppling.
Det är ju fler ättlingar till Magnus som efterlyst en lösning. Jag har kört fast i omgångar. Ett tag trodde jag att den påstådda kopplingen till Grevbäck var helt fel. Var först när jag såg att en Magnus Blomberg flyttat från Grevbäck 1777 som jag bestämde mig för att lusläsa även mantalslängderna. Tyvärr saknas det ju husförhörslängder mm som skulle ha varit till stor hjälp. Men det står ju helt klart att paret Petter Blomberg/Brita Jonsdotter levt samman i Grevbäck från 1750-talet och in på 1780-talet. Ett antal barn har fötts - varav några dött unga. Jag har inte funnit någon dödsnotis för sonen Måns (f 1758) eller vigselnotis för honom. Det mesta pekar på att denna fattiga soldatfamilj - där föräldrarna tidvis tigger skickat ut sina barn i arbetslivet så snart de haft åldern inne.  
Det som saknas i denna teori är traditionella förnamnskopplingar. Jag kan inte se några kopplingar mellan familjen Blombergs i Grevbäck namn och de barn som föds hos Magnus Blomberg och Anna Beata Strandman i Naum. Men det kan kanske förklaras av att paret i Naum kommit upp sig en aning på den sociala skalan och använde mer borgerliga namn på sina barn... Anna Beata Strandman hade ju en borgerlig bakgrund i Lidköping. Jag tar upp den tråden under Lidköping.
Jag är tacksam om andra med koppling till Magnus Blomberg har möjlighet att kolla min tes i Grevbäck.
/Paul