NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 26 september, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 26 september, 2013
Skrivet av: Paul Neptune skrivet 2012-10-23, 17:32
Hej,
Magnus Blomberg var min morfars farmors morfar. Det har varit svårt att få grepp om hans ursprung. Dels på grund av att hans angivna födelseår varierat. Dels på grund av att efternamnet Blomberg stavas lite hur som helst i Grevbäcks kyrkoböcker samt mantalslängder.  
Någon Magnus Blomberg född i Grevbäck 1761 existerar inte. Letar man sedan bland alla pojkar med namnet Magnus födda i Grevbäck med några års marginal runt 1760 - så finns heller ingen lämplig kandidat.  
Det var först när jag insåg att namnet Magnus är samma namn som Måns som en, för mig tänkbar, kandidat dök upp. Det är en Måns född 27/10 1758 i Grevbäck med föräldrarna soldaten Brunberg och Brita Jonsdotter i Spånhult.
Denne soldat Petter Brunberg i Spånhult förekommer med flera varianter av efternamn; Brunberg, Bromberg och Blomberg. Såvitt jag kan bedöma är det sonen Måns som senare kallas Magnus.  
Om jag minns rätt finns det i utflyttningslängden för Grevbäck 1777 en Magnus Blomberg inskriven som utflyttad till något som för mig är oläsbart. Magnus dyker ju sedan upp i Naum och gifter sig med min anmoder jungfrun Anna Beata Strandman. Anna Beata dör 1821 och Magnus dör omgift 1832.
Jag har länge hoppats att någon annan intresserar sig för detta par. Är jag helt fel ute när jag tror att Magnus är son till soldaten och torparen Petter Pettersson Blomberg och Brita Jonsdotter? Och stämmer det i så fall att Petter Pettersson Blomberg döddes i Värsås socken 6/5 1725? Han ser ut att vara son till soldaten Petter Johansson Bromberg f ca 1690 och Sigrid Jonsdotter.
Problemet i dessa trakter är att det var många som hade samma soldatnamn.
Jag har följt familjen Blomberg i Grevbäck fram till slutet av 1700-talet och konstaterat att det var en av många ytterst fattiga soldatfamiljer vid denna tid.
Hör du Malin också till avkommorna efter Magnus Blomberg och Anna Beata Strandman? I så fall har jag några teorier om anorna även på Strandman-sidan. Men den diskussionen får vi väl i så fall ta under en annan socken.
Mvh/Paul Neptune