NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 06 maj, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 06 maj, 2012
Skrivet av: Maria Woglinde skrivet 2011-11-06, 19:35
Åh, kära nån vilken söndagskväll detta blev!
Rörs till tårar av att äntligen få lite uppgifter om Emil och Maria. Som jag längtat!
Av någon anledning känner man sig väldigt mycket mer berörd av vissa personers öde i sin släkt än andras.
Kommer nu fortsätta forska på de sätt jag får kunskap om från dig och andra här på Aforum!
Så tusen tack Eva.
 
Var för många år sedan i Fägre kyrka och fick då möjligheten att titta i kyrkoböckerna som då fortfarande förvarades i kyrkan, men det var främst uppgifterna om hur min mamma Eva Johansson kom att bli fosterbarn hos sin farbror Allan Johansson och hans hustru Helga i Prästängen som fångade mitt intresse. Nu har jag blivit lite äldre och mer nyfiken! ☺
 
De uppgifter jag har, har jag fått från min mamma och morfar mest. Båda är dock döda sedan mer än 25 år. Levande släktingar till mamma vet inte mycket de heller. Men det ska jag ändra på!  
Uppgifterna om mf ff Johan Andersson f. 1862 och hans hustru Anna Matilda Larsdotter f. 12 maj 1865, Stenbäcken, Gabrielsberg tror jag att jag fått från Myheritage elle Ancestry. Förstår nu att det är viktigt att klart dokumentera källor. Börjar med det nu!
Finns det uppgifter om dessa två personer också någonstans?
 
Tänker nu också fortsätta att försöka få reda på mer vad dessa människor arbetade med, levnadsvillkor och vad som hände dem.
Har du några tips på bra källor om sådant?
 
Tusen tack igen och glada, om än tårdränkta kvällshälsningar!
Maria