NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 06 maj, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 06 maj, 2012
Skrivet av: Maria Woglinde skrivet 2011-11-06, 15:37
Hej
 
Alldeles ny och jag har så många frågetecken, så jag vet knappt var jag ska börja.Det är detaljer från släkten på min mammas pappas sida som jag nu letar efter.  
De första av dem kommer från och runtomkring Fägre i Skaraborg.
 
Fadern till min morfar (Tore Johansson 1916-83, bror till Allan Johansson 1913-99), namn var Emil Ernst Johansson f.1888 d.1965, bodde först i Björkäng sen på Tellåsen(?) med sin första hustru Maria Dorotea Lindholm f. 1889. Men var kom hon ifrån? Dog hon verkligen av blyförgiftning ca 1925?
Marias far var Jan Olof Lindholm f. 1863 d.? Varifrån var han? Vem var han? Hans föräldrar?
Maria mor Ida Karolina f. 1861 d.? Född Goethe/Göthe – vem var hon och var kom hon ifrån? Göteborg? Var bodde Maria med sina föräldrar, hade hon några syskon?
 
Emil gifte sig efter Marias död med Ingeborg ?. Vem var hon/kom ifrån och bodde de på gården Adolfsberg?
 
Och Emil Ernst Johansson då, med sina bröder Karl Allan Johansson f. 1891, Johan Gottfrid Johansson f.1887, Gustaf Georg Johansson 1994, vad blev det av dem? Och varför heter de Johansson i efternamn, när deras far heter Johan Andersson?
Deras far ska tydligen vara Johan Andersson f.ca 1862 d. ? Stenbäcken, Gabrielsberg som var soldat och lantbrukare. Betyder det att han levde i ett soldattorp? Stenbäcken? När dog han? Vilka var hans föräldrar? Och var kom de ifrån?
Eller var det inte Emil Karl och Johans far?
 
Och deras mor Anna Matilda Andersson 12 maj 1865, var kom hon ifrån? Vad hette hon som flicka? Vilka var hennes föräldrar? När dog hon?
 
En sista fråga (för nu)
Min morfars bror Allan Johanssons (1913-99 begravd på Fägre kyrkogård) första äktenskap var med Helga (även hon ska vara begravd på Fägre kyrkogård). De bodde på gården Prästängen i Fägre där min mamma Eva Johansson växte upp som fosterbarn, tillsammans med deras egna barn Dag och Göran. Allan var hennes farbror. Om Helga vet jag mycket lite, varifrån hon kom, mer än att hon dog 1960/61. Det skulle vara mycket betydelsefullt för mig att få lite mer detaljer om henne.
 
Vet inte om några av dessa frågor egentligen skulle publiceras på sidan för Björkäng socken, men jag börjar här.
 
Förväntansfulla hälsningar
Maria Woglinde