NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 20 december, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 20 december, 2007
Skrivet av: Charlotte Hallberg skrivet 2005-12-31, 17:12
Hej Britta Zachs!
 
Du efterfrågade mer info om Anders Erik Tivander. Jag forskar på släkten Tivander och sprang på Anders Erik av en slump. Då jag ville veta hur han var släkt med mina tivandrar gick jag bakåt i kyrkböckerna, men kunde först inte finna honom. Fann dock en Anders Erik Andersson född i Götlunda 1/2 1873. Denne flyttade till Mariestad och i husförhörslängden 1889-1897 (AI:35 R-län)fann jag honom under samma hushåll som skräddare Karl Gustaf Löfgren. Där står han som skrädd.lärl. Anders Erik Andersson 73 1/2 Götlunda. lärl och Andersson är sedan överstruket, och Tivander ditskrivet istället! Jag tolkar detta som att Anders Erik helt enkelt bytte namn då han blev skräddare (vilket väl inte var helt ovanligt). Alltså är jag inte släkt med Anders Erik, men det vore av intresse om någon vet varför han bytte till just namnet Tivander?! Anders Erik flyttade till Örebro 1893. 1897 flyttade han och frun från Götlunda till Valla Klostergården i Fägre. 1930 flyttade hela familjen till Kyrkefalla. Anders Erik dog 28/5 1934 och hustrun Anna Sofia Johansdotter dog 1/11 1946, enligt pastorsexp. i Tibro.
Om du vill veta mer om t ex Anders Eriks barn och barnbarn får du gärna maila mig!
MVH Charlotte