NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-06-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-06-03
Skrivet av: Jan-Erik Pålsson skrivet 2007-04-09, 17:47
Hej  
Mitt namn är Jan-Erik Pålsson
 
Jag uppmärksammade inte först att man kunde lägga ut en sökning på denna sida varför jag sände ett mail till Gunnar Ståhl, när jag väl upptäckte detta beslöt jag att även lägga ut samma fråga på denna sida för att se om det finns någon som har de uppgifter som jag saknar. Hoppas att du ursäktar mig Gunnar.  
 
Fann ett gammalt inlägg från fredag den 05 januari 2001 där Gunnar Ståhl skriver till Marianne Andersson.
 
I inlägget hittar jag följande;
 
Citat, **Erland Erlandsson, f 1724 13 januari, Munkaskog, Nolg; Erland o Maria. Här har Du också dopvittnena Lars och Sven i Svebråta (Mofalla/Kyrkefalla). Där hittar Du säkert mer släkt till Maria? - I vigselboken 1750 28/3: Erland Erlandsson (26): F: Erland Svensson, M: Maria Svensdotter; Maria Jönsdotter (23): F: Jöns Esbjörnsson, M: Ingeborg Jacobsdotter.* *, slut citat.
 
Nu är det så att jag är intresserad av en bror till ovan nämnde Erland, Johan Erlandsson
 
Jag har under många år sökt uppgifter om en förfader som hette Abraham Johansson som var född 1766.
Denne Abraham bodde och verkade på Visingsö men jag kunde inte finna några uppgifter om att han eller någon annan i hans familj skulle vara född där.
 
Utöver detta så har jag endast namnet på hans far, mor och bror, de hette Johan Erlandsson (f 1731-02-28), Stina Svensdotter  (f 1742-12-15) och Adam, f  1772.* Födelsedatan på föräldrarna är obekräftade och skall tas med en nypa salt.*
 
Nyligen fick jag upp ett spår som leder mot Fågelås och fann då något som jag tror kan leda mig vidare.
 
Det finns en Johan* *Erlandsson*. Född på Munkaskog Nolgård 1731-09-21 i Södra Fågelås (R). Som tillsammans med hustrun Stina Svensdotter får 2 söner, Abraham 1766-03-02 och Erland Lars 1772-10-23.
(Namnet Adam nämns *inte* i kyrkoböckerna från Fågelås varför jag är mycket osäker på om det är en son som föds senare eller om det ytterligare ett namn på samma son, eller om jag är inne på helt fel spår).
 
I de uppgifter som jag har hittat för Abraham vid hans födelse så anges det att Johan Erlandsson skall vara rusthållare på Munkaskog i Fågelås.
Vid nästa sons födelse (Erland Lars  f  1772) så anges det att  fadern är bonde på Häldestorp.
 
Då jag ej är bekant med hur rustållssystemet fungerade, mer än i grova drag så kan jag endast konstatera att åren straxt innan och efter att Abraham föds sitter det en annan rusthållare på Mukaskog.
 
Jag är inte heller bekant med området så jag vet inte om Munkaskog var en by eller en gård men jag har funnit både ryttare, rusthållare och inspektörer på denna plats och nära i tid med varandra.
 
Nåväl, nu till själva kärnfrågan, finns det någon    
som har uppgifter som kan hjälpa mig att bekräfta eller dementera att den Johan Erlandsson som jag skriver om och som bor på Visingsö någon gång efter 1772 är den samme Johan Erlandsson som föds i Fågelås och som är bror till Erland Erlandsson.
 
Så om det på något sätt går att länka ihop Min Johan med den Johan som är född i Fågelås så skulle jag bli överlycklig.
 
Jag håller även på att forska kring en familj som bebodde ett torp i Undenäs som hette Finnefallet eller Finnfallet. Min gren av familjen levde där från 1700 till mitten av 1800 talet. Då det inte är så långt mellan Undenäs och Fågelås så passar jag även på att se om det finns någon som håller på att forska kring denna familj eller detta torp.  
 
Om det nu skulle visa sig att ovan nämnda Johan Erlandsson från Fågelås är en förfader till mig så länkas familjebanden mellan Fågelås och Undenäs ihop i Motala på 1850-talet
 
Tack på förhand
Jan-Erik Pålsson
j-e.paulsson@telia.com