NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-04
Skrivet av: Helena Bure Wijk skrivet 2005-11-04, 21:12
Hej! Jag tar en sista halmstråchans och hoppas att någon här kanske kan hjälpa mig. Har i åratal försökt att reda ut detta bryderi men har inte lyckats.
 
År 1755 föds min mormors mors mors far Lars Fogelberg i Norrköping S:t Johannes församling.
Hans far är fiskaren Zacharias Fogelström vid Västerbyholm, Norrköping. 
Modern är Elsa Persdotter. Dopvittnen är b la herr Petter Fogelberg och madame Catharina Fogelberg.
Lars Fogelberg blir med tiden sockenskräddare och gifter sig med Ingrid Kullström. De får i Kvillinge barnen Gustav Fogelberg 1782 och Anna Catharina Fogelberg 1784.
Dopvittnet Petter Fogelberg var befallningsman i Västerbyholm och sedan i Åsby, Kvillinge. Han dog 1789 och var då 80 år.
 
Jag vet inte varför Lars Fogelbergs far hette Fogelström när han själv fick namnet Fogelberg.
Jag har sökt i kyrkböckerna och hittar ingen Fogelberg eller Fogelström i Norrköping förrän 1752 så jag misstnker att de kanske inte kom från Östergötland.
Lars Fogelberg var vid vigseln skräddargesäll och senare sockenskräddare. Han blev sedan soldat men hette även då Lars Fogelberg. Jag trodde förut att Fogelberg var ett soldatnamn men det verkar inte troligt eftersom han hette det när han var skräddare?
 
Tips och idéer mottages tacksamt.
Vänliga hälsningar
Helena