NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2.4.2002

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2.4.2002
Skrivet av: Gunnar Ståhl (Gunnars) skrivet 2001-07-21, 21:26
Karl-Axel! Med Anders Brissmans uppgifter som grund kan jag lämna resultat av ytterligare sökning: En Anders Granström och hu Kerstin får 1725 12/5 en son Jöns; 1733 8/1 en son Anders som dör strax efter födseln; 1736 19/7 en son Petter (och fadern anges då som soldat). -- Detta är endast uppgifter ur min databas, inget svar på frågor. Försiktigheten kräver att man inte självklart utgår från att det är samma Anders Granström och Kerstin vid alla tillfällen.
Uppgiften (Anders Brissmans) att Maria Andersdotters föräldrar är Anders Granström och Greta Svensdotter kan tyckas strida mot hustruns namn enligt ovan (Kerstin). Det kan finnas flera skäl till avvikelsen. Omgifte kan ha skett. - Jag vill även hänvisa till mitt inlägg den 6 jan 2001, där jag redovisar att dödboken kan avvika från dopboken, beroende på att uppgiften i dödbok avser styvförälder (min egen erfarenhet i några fall!). -- Min reservation om Granström beror på min erfarenhet att ett sådant namn kan tas av flera soldater i följd och vara knutet till soldattorpet. Denna erfarenhet gäller t ex namnet Almgren i Fågelås, där detta namn används av ett flertal (icke alls befryndade) soldater under Almö. - Anders Brissmans uppgifter är viktiga - och mina kan ses som komplement, som kan användas vid en fortsatt kritisk granskning.