NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 20.7.2001

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 20.7.2001
Skrivet av: Gunnar Ståhl skrivet 2001-01-06, 11:13
Till Fågelåsforskare: En reservation om de svar jag lämnar efter sökning i min databas, som sträcker sig fram till 1747 (dopboken 1760 f n; dödbok i vissa fall till 1810, dock endast vissa gårdar).
I dödboken för Fågelås, framför allt under tidigare år, finns uppgifter som är kortfattade och kryptiska, t ex En gammal man från Fagerlid, 78, Larses hustru, 36. - De sökningar som jag gjort kan därför fördjupas om fler uppgifter finns tillgängliga, till exempel genom jämförelse med mantalslängder och kyrkoräkenskaper. - Då kan man i vissa fall få fram namn som kan fås att överensstämma med de korta notiserna. Men det är ett mer tidsödande arbete. - Och dödboken innehåller ibland (efter 1750) uppgifter om den avlidnas föräldrar, men det händer att uppgifterna är felaktiga eller att en styvförälder uppges, så det gäller att kontrollera i flera källor! - Om en sökning visar att det inte finns någon Linnar så kan det bero på att aktuell dödsnotis endast säger En man i xx. Den kan givetvis inte fångas upp med en enkel namnsökning! - Och Marianne; jag ska försöka mig på en bedömning om Din hypotes om Stina Mellberg, med det jag har tillgängligt. Mellberg är ju inget vanligt namn! - Har Du de exakta notiserna om henne så underlättas bedömningen. Vad står t ex i dödboken? Och Du kan säkert hitta Stina i andra källor i det fortsatta arbetet.
Jag återkommer./Gunnar Ståhl