NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-02-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-02-19
Skrivet av: Peggy Berglind skrivet 2002-11-03, 17:42
Hej!
 
Angående Sven Börstell och Annika Stålman
 
Ur ”Skara stifts herdaminne” av Joh. W  Warholm (Faksimiltryck 1984 av 1871 års upplaga)
   7. Börstig , Kyrkoherdar.
   11. Sveno Börstell, son av kyrkoherde Ericus Kjellingius i Börstig, född derstädes. Den 7  
   december 1654; blev student i Uppsala 1675 och prästvigd 1680 till v.kommin. i Hjo; var sedan
   länge v. Kommin. I Fogelås under hr Myrins sjuklighet och blev dess  efterträdare 1692; oppon.    
   Vid prestm. 1689; underg. Past.-ex. 1696 och befordrades till kyrkoh. I Sandhem 1699; tilltr.  
   1700. Blev blind 1708, men hade i övrigt god hälsa. Död såsom stiftets ålderman d. 12 februari
   1739.-Han hade i sina yngre år goda krafter och torde då även ofta visat obehöriga prov. därpå
   vad allmänt sades om honom i Uppsala: ”Den som går ut om en kväll, möter Börstell och inte  
   får smäll, han är säll.” Ännu sedan han blivit kyrkoherde beskylldes han att hava slagit en bon-
   de på tingsplatsen.
   Gift 1:o 1681 med Brita Baz, dotter av kyrkoherde Lars B., i Acklinga; 2:o 1699 med enkefru  
   Anna Stålman, dotter av Lars S., löjtnant. I förra giftet voro  6, i senare 8 barn: Elias f. 1702,  
   död i Sandhem 1762. Beata, g. med efterträdaren. Brita, g. m. Kyrkoherde H. Amnaeus i Hval-
   stad. Herdaminnen.
 
C:1, N. Fogelås 1680-1747
   Detta är den ende Annika som finns som har 1688 som födelseår. När jag sedan forskar vidare finner
   jag att Sven Börstell med familj flyttar till Sandhem år 1700. Där hittar jag Annika, första gången är hon vittne till ett barndop i maj 1702, andra och sista gången finns hon som vittne 1703 i  
   januari. Britta hennes syster och sedan hennes nya systrar förekommer men inte Annika. Jag  
   finner henne ej som gift och inte som avliden i Sandhem... Enligt uppgift skall hennes far avlida  
   12 maj 1739, inte heller hans dödsanteckning kan jag finna här. Dock finns många bevis för att  
   han bodde i Sandhem. Han får ju ytterligare, förutom Beata som är född i Fogelås, 7 barn med  
   sin andra hustru Annika Stålman.  
   Annika har enligt uppgifter ur fadern Communistern Sven Börstells herdaminne fem syskon. En
   dast två finner jag Magdalena och Fredric, förutom Annika i Fogelås födelsebok. Dock tror jag
   att Britta är från första giftet, hon har ju också namn efter sin mor Britta Baas. De två andra sys
   konen måste vara födda före 1888 (Här börjar födelseboken.), då ju föräldrarna gifter sig 1681.
   Då Annika är 15 år blir hon bortgift med Bonden och änkemannen Oluf Persson. Med honom  
   får hon sonen Per som föds i december 1703.( Min anmärkning, hon gifter sig i maj, då måste  
   barnet varit på väg. Oluf är mer än 40 år äldre än Annika.) Oluf avlider i april 1707. 1708-04-15
   gifter Annika om sig med Nils Svensson i Nygården och får med honom barnen ovan. Annika  
   dör 1739 den 26 juni samma år som hennes far dött den 12 februari. Hon skulle om hon fått  
   leva fyllt 51 år samma år den 19 augusti.
   Som sagt detta är ytterst ovisst om Sven Börstell är denna Annikas far. I Herdaminnen står  
   endast de barn som gjort ett förmånligt gifte nämnda. Detta var icke något särskilt förmånligt  
   gifte och Annika nämns inte heller i Herdaminnet efter sin far. Detta sista och att hon är född  
   1688, den enda Annika  som finns i Fogelås född vid denna tid. Och att jag finner henne i Sand-
   hem endast två ggr Innan hon skulle blivit gift.
 
MVH Peggy Berglind