NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-10-14

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-10-14
Skrivet av: Marita Persson skrivet 2002-01-19, 13:07
Hej John!

I Lekåsa pastorats dödbok för år 1709 fann jag igår att fru Anna Stålman blef död 20/1 hoos sin dotter i Gynnewäg (=Genneved som hör till St. Mellbys pastorat) mitt (mätt?) af ålder och lefwarne 83 åhr gammal fördt ett berömmeliget och christeliget lefwarne, begrafwen hoos sin S: (salige) man i Kyrckåhs kyrckia den 5/2.

Är det denna kvinna som spökar i den gamla släktutredningen? Det kan väl inte finnas så många med samma namn. Hon bor ju ganska hära Påwel men verkar lite ålderstigen. (Om man ser till åldern bör hon väl snarare vara hans mammma än fru. Fast omöjligt är det ju inte. Bland mina anor har jag en man som gifte sig med en 40 år äldre dam.  Fast det verkar ju lite konstigt om han är gift med Anna och Britta samtidigt. Vet du när Påwel dör? Det kan väl inte vara han som är begraven i Kyrkås?)

Du kan ju kontrollera Anna, hennes man och hennes dotter för att se om du hittar något som kan vara intressant.

Jag har letat igenom mina gamla anteckningar eftersom jag visste att jag hade några uppgifer om en man vid namn Tengberg.  

I husförhörslängder från år 1721 och framåt finns corporalen Magnus Tengberg på Kronogården, Tengene. Att jag sparat detta beror på att i några hl står att han heter Tenggren. Jag har ännu inte hittat några kopplingar till mina Tenggren. Kanske är han istället släkt till din Påwel. Det kan vara värt att kontrollera.

Mvh Marita