NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-10-14

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-10-14
Skrivet av: Marita Persson skrivet 2002-01-10, 21:55
Hej John och Elisabeth!

Östtorp låg i Bärebergssocken.(Födelseböckerna från Främmestad i början av 1700-talet innehåller både Bärebergs- och Främmestadssocken)

Här får du lite mer information om en del av faddrarna till Påvels barn och människorna runt omkring honom.

I 1702 års mantalslängd (som skrevs i slutet av 1701) bor Påvel Eriksson i Lilla Bäljefors. Där står att han är änkling. I Lilla Bäljefors bor också Nils Olofsson som är oförmögen.  

I stora Bäljefors under samma tid bor Jon Andersson med hustru dräng och piga och Måns med  hustru.

Måns heter Gudmundsson i efternamn och hustun heter Malin Pedersdotter.
Jon är från Sågen och gifte sig 1698 med änkan Anna Olofsdotter i Bäljefors.

1706 bor Bengt Olofsson och hustrun Elisabet N vid Bäljefors.

Det finns två Anna Pedersddotter i Bäljefors. Den ena är gift med Olof Månsson och hon gifte om sig 1699 med Sven Månsson i Gäddebo. Den andra var piga. (Olof är troligtvis ana till mig)

Fler av mina släktingar finns bland faddrarna. Systrarna Tenggren är döttrar till prästen Bengt Tenggren i Främmestad. De är faddrar åt väldigt många barn i pastoratet. Kerstin i Almetorp syftar troligtvis på deras mor Kerstin Jonsdotter Winbom.

I Samslätt bor trädgårdsmästare Anders Andersson som är gift med Cathrina N.

Påvel har skänkt pengar till kykan 4 gånger. Första gången (maj?) 1695 - (maj?) 1696 bodde han vid Bron.

Idag finns det en bro i Baljefors men jag vet ej om det fanns någon där då.

25/9 1659 föds Jon Eriksson vid Bron. Kan detta möjligen vara en bror till Påvel?
Fem gånger under tiden 5/5 1689 - (maj?) 1697 skänker Jon Eriksson i Bäljefors pengar till kyrkan. Vart flyttade han sen eller dog han? Tyvärr saknas dödbok från tiden närmast efter.

Hoppas du har någon nytta av de här uppgifterna.  

Mvh Marita