NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15.2.2001

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15.2.2001
Skrivet av: Kjell Tengeland skrivet 2000-12-28, 19:50
Hej! Jag söker uppgifter om kyrkobyggaren Adam Pickel som bodde i Almetorp, Främmestad och som byggde Främmestad kyrka från 1775 och några år framåt.
Han var enligt kyrkoböckerna född år 1727 i M?hlhausen, Th?ringen, Tyskland, han avled 5 april 1794 i Almetorp.
Han flyttade från närbelägna Flo till torpet Kohagen i Främmestad tillsammans med sin hustru Sofia Magdalena och treåriga dottern Lotta år 1767.
Året efter avlider hustrun och 18 juni år 1769 gifter han om sig med Maria Jonsdotter Tengbom i Almetorp. Paret får tre barn; Christian född 1770,
Greta född 1776 och Annika född år 1779.
 
Jag är intresserad av om någon har uppgifter kring Adam Pickes ursprung, tydligen är det svårt att följa spåren bakåt, då kyrkoböckerna i Flo förstördes vid en brand i prästgården 1771.
 
Själv har jag tillskrivit Stadsarkivet i M?hlhausen som meddelat att det enligt deras register fanns en Johann Adam Pickel som bodde i Dachrieden strax utanför staden år 1695. Mer uppgifter kunde inte lämnas.
 
Vore kul att höra om någon har mer uppgifter om Adam Pickel då jag själv är en av hans ättlingar.