NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 mars, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 mars, 2007
Skrivet av: Sven M. Hennig skrivet 2006-11-28, 18:50
Hej Åke!
 
Björn Nilsson i Bergagården gifte sig 1698-12-28 i Fritsla med Karin Bengtsdotter (f. 1675, d. 1751-06-14 i Hjälltorp Mellangård). Karin var högst sannolikt dotter till Bengt Bengtsson i Bergagården som avled 1698.
 
I mantalslängden 1699 så står det att Björn i Bergagården kommer från Kinnarumma socken och samma år är han noterad som noterad som sockenskomakare i Kinnarumma och skriven i Fritsla.  
 
Det har länge varit ett mysterium varför dottern Ingierd flyttade till Hjälltorp. Hennes man Anders Arvidsson hade ju sitt ursprung i Finabo (fadern Arvid Hansson levde c1638-1728 i Finabo). Nu på sistone har jag dock studerat dopvittnen och något intressant har dykt upp. Centralfiguren är kyrkovaktmästaren Olof Andersson i Hjälltorp Mellangård som levde där åtminstone mellan 1690 och 1733. Han är helt säkert syster till Karin Andersdotter och son till Anders Olofsson på Flaten, Seglora (död 1699).
 
Nu visar det sig att Karin gifte sig i sitt andra äktenskap 1697-10-24 med en Gabriel Nilsson från Liagärde, Hyssna som är en direkt anfader till mig. Gabriels föräldrar hette högst troligen Nils Björnsson och Elin Andersdotter (död 1709) och levde på Liagärde. När jag studerade detta så stod Nils Björnsson ut! Kan möjligtvis den eftersökta Björn var son till Nils Björnsson och därmed bror till Gabriel?
 
Björns son Bengt (född 1705-01-08) har bland sina dopvittnen pigorna Börta och Karin Svendotter i Hjälltorp Västergård och visar på en koppling till den byn men annars har jag inga ledtrådar.  
 
Det kan vara så att Olof Andersson i Hjälltorps barn gjorde någon sorts utbyte av jord med Björns dotter Ingierds familj. Olofs son Lars gifter sig nämligen med Elin Hansdotter och flyttar till Finabo 1715. Dottern Karin gifter sig första gången 1718 med Hans Nilsson (från Svenshult, Hyssna) och andra gången med Anders Andersson (från Bonared Mellangård, Hyssna). Hon bor med sina makar på Hjälltorp Mellangården #1. Ingierd Björnsdotter och makan på den andra halvan. Återigen är det intressant att notera inflyttningen från Hyssna!
 
Det skulle vara intressant om någon hade mer uppgifter om var Björn bodde innan han var skomakare i Kinnarumma. Detta kommer att vara mitt nästa steg i att finna hans ursprung.
 
Mvh Sven.