NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 05 september, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 05 september, 2012
Skrivet av: Gerd Johansson skrivet 2012-09-05, 15:31
Nu, Gunilla, har jag nog löst problemet. Det blev ett praktexempel på hur fel man kan hamna när prästen inte skrev rätt. I detta fall var det jag som blev vilseledd av Catharinas vigselnotis 1772. För att försöka lösa det hela började jag leta i mantalslängder, bland faddernotiser och bouppteckningar. Catharina kom vid sin första vigsel från Närbogrind i Fredsberg. Där bodde vid den tiden Petter med hustru. Han står som änkman 1768. Denne Petter fanns med bland faddrarna till din Jonas Svensson, där nämnd som Petter Börjesson. Som fadder fanns också Ingeborg Börjesdotter. Via bouppteckningsregistret finner jag en bouppteckning 1767 efter petters hustru Ingrid Eliasdotter. Bouppteckningen görs på begäran av änkmannen och hans styvmåg Göran Gabrielsson och styvdotter Catharina Svensdotter. Alltså måste Catharinas mor hettat Ingrid Eliasdotter och inte Börjesdotter. Frågan för mig nu är om fadern hette Larsson eller inte.
 
Bland födelse och faddernotiserna hittade jag fler med namnet Börjesson: 1766 mars Markus Börjessons barn med faddrarna Petter Börjesson i Närbogrind, Ingrid Börjesdotter i Göranstorp, Kerstin Börjesdotter i Äskekärr. Markus barn 1770 maj fadder Karin Börjesdotter i Törsatorp.  1766 okt Bolla Börjesdotters barn i Sveningsgården, Boda Faddrar Petter Börjesson i Närbogrind, Ingrid Börjesdotter i Göranstorp.( Bolla kan vara samma kvinna som Ingeborg ovan). 1764 nov Olof Börjessons barn i Boda fadder Bolla Börjesdotter i Boda.
 
Karin Börjesdotter  avled 1773 i Törestorp 49 år gammal. föräldrar Börje Marcusson och Annika Jonsdotter. Detta föräldrapar anges också i Petter Börjesson och Ingrids Eliasdotters vigselnotis 1752, samt i Annika Börjesdotters dödnotis i slutet av 1740-tal. De finns säkert med på fler ställen.  Ingrid Börjesdotters föräldrar anges ju i dödnotisen 1773 till Börje Jonsson och Kirstin Jonsdotter. Så frågan för dig nu är ju om hon var syster till de andra? I såfall är namnen fel även i hennes notis eller om de hade berörning på annat sätt eftersom hon var fadder.
 
I alla fall kan vi konstatera att det bara fanns en Ingrid Börjesdotter i Fredsberg vid tidpunten.
 
Hälsningar
Gerd