NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-02-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-02-01
Skrivet av: Ellinor Fritzell skrivet 2003-08-16, 19:29
Hej!
 
Har hittat min mormors mor Johanna Charlotta Andersdotter i födelseboken för Fredsberg. Hon föddes 30 aug. 1858 i Björkäng. Modern var pigan Johanna Andersdotter i Sjömarken. Faderns namn fanns inte med.  
Försökte hitta mor och dotter i husförhörslängden, men misslyckades. Jag känner inte till geografin i Fredsberg och kunde inte hitta platserna.
 
Var bodde Johanna Charlotta (Lotten) under sin barndom och uppväxt?
Finns det en plats som heter Sjötorp i Fredsberg? Jag har hört berättas att hom kom från Sjötorp.
 
Jag vet att födelseuppgifterna stämmer. Och jag vet att hon 1878 var bosatt i Stockholm (Söderskivan). Men tiden från födelsen i Fredsberg 1858, till Stockholm 1878 vet jag ingenting om, och det är de första 20 åren i hennes liv jag är nyfiken på.
 
Hon hade också en syster som föddes 27 april 1851 i Fredsberg, Maja Greta Andersdotter. Troligtvis var båda systrarna oäkta.
Maja Greta (nu Johansson) finns också i Stockholm 1878 tillsammans med sin dotter Hilma Amalia, född 12 sept 1874 i Fredsberg, och ännu en dotter, Elin Margareta Gunhild född 1877 i Sthlm.
 
Önskar alltså uppgifter om Lotten och hennes syster med familj, var de bodde och när de flyttade till Stockholm. Kanske bodde de inte i Fredsberg hela tiden?
 
Johanna Charlotta (Lotten) emigrerade till USA 1886. Hon gifte sig med Fredrik Joel Hagström och fick barnen Joel 1887 och Elin 1889. De bodde i Brooklyn, New York. 1933 reste Lotten till Sverige och besökte vänner och släktingar. Jag vet att hon hälsade på i Töreboda eller i trakterna däromkring. Dessutom gjorde hon en resa på Göta kanal tillsammans med barnbarnet Norma. Jag antar att de då passerade de trakter där Lotten växte upp.
Hon dog på Svenska sjukhuset i Brooklyn 1940.
 
Systerdottern Hilma emigrerade också till USA och och dog i Brooklyn 1953. Det verkar som Hilma var gift två gånger, första gången med Ernst Oskar Lundgren, och andra gången med Charles Oscar Ullholm.
 
Tacksam för alla upplysningar!
MVH
Ellinor Fritzell