NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 09 mars, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 09 mars, 2012
Skrivet av: Lars Andersson skrivet 2011-07-06, 00:24
Hej släktforskare i Flo!
 
Jag söker föräldrarna till Beata Fredrica Andersson Ödel (ev Ödell/Odell) född 1797-09-29 (ev 1797-03-29 - båda uppg förekommer) i Flo. Beata Fredrica dör i Uddevalla 1872-02-18. Jag har lyckats spåra henne tillbaka till Skredviks socken (O) där hon dyker upp som fröken hos kyrkoherden Bengt Dallin o hans 2:a h Margareta Eleonora Borgenstjerna (Skredsvik hfl AI:4 1818-1819). Bengt Dallin o Margareta Eleonora gifte sig 1816 o Beata Fredrica tycks ha kommit till prästgården i samma veva. Beata Fredrica gifter sig 1822 med änklingen Anders Andersson från Torp i Herrestad o flyttar då till Herrestad. Beata Fredrica blir änka 1852 varpå hon flyttar tillbaka till Skredsvik. 1855 flyttar hon vidare till Uddevalla där hon lever fram till sin död. I någon hfl står det noterat vad jag uppfattar som nobilitis och i en annan hfl nob.. Innebär det att hon är av adlig börd?
 
I Uddevalla hfl står det att hon är född i Flo. Jag har dock inte hittat henne i Flo födelsebok. Är det någon som vet något om Beata Fredricas bakgrund eller som känner till om det finns andra personer runt 1797 i Flo socken som heter Ödel?
 
Tusen tack på förhand!
Lasse