NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 07 maj, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 07 maj, 2010
Skrivet av: Dan Paradell skrivet 2009-12-20, 08:23
Hej Elof
 
Lars Skoggren var väl född i Hova 1746? Jag tror att hans föräldras namn skall vara Per Tyresson och Ellica Olofsdotter? Jag har en notering om att han har en bror Olof Persson som var bosatt i Medskog 1775. Eftersom jag inte har forskat så mycket på Hova så har jag inte gått vidare Per Tyressons anor.
 
Att Jonas Lindström skall ha varit klensmed tidigare vet jag inte. Men det fanns en smed Lindström på bruket i Finnerödja fast det var på 1850 talet. I ett brev som finns bevarat skriver komministern i Finnerödja Nils Carlenius till sin far prosten Carlenius i Hova den 24 januari 1757 angående trävirket till den nya kyrkan i Finnerödja. Klockaren Lindström får här i uppdrag att övervaka arbetet med trävirket i Lindhult. Klockaren Lindström skulle bland annat anteckna dem som arbetat där.
 
Det skall tydligen också finnas en artikel i Inrikes Tidningar den 17 oktober 1763 angående invigningen av den nya kyrkan i Finnerödja. Det var tydligen en stor fest och man sköt kanonskott både vid kyrkan och herrgården. Festkvällen pågick ända till morgonen. Jag har själv inte läst artikeln men delar av den finns åtgiven i Neanders Finnerödja bok.
 
Trona Christiansdotter har jag inte kommit vidare på hon dog ju redan 1771 och vad född ca: 1705. Jag tror inte hon är bördig från Finnerödja utan jag skulle söka henne i Sköldinge.
 
Hälsningar
 
Dan