NULL Skriv ut sidan - Erska

Anbytarforum

Titel: Erska
Skrivet av: Lisbeth Zachs skrivet 2014-04-01, 19:01
Elin,
Nej inte alldeles omedelbart. Johannes Björkmans födelsenotis anger mycket tydligt att fadern är Asmund Björkman och modern Catrina Olofsdotter.
Stora Mellby C:3 (1757-1794) Bild 93 / sid 177 (AID: v55521.b93.s177, NAD: SE/GLA/13506)
 
I husförhörslängden
Erska AI:2 (1796-1816) Bild 32 / sid 57 (AID: v43360.b32.s57, NAD: SE/GLA/13105)
Här finns en _Jonas_ Asmundsson född 1798, så det kan bli viktigt att utesluta att det inte finns både en Jonas och en Johannes Asmundsson.  
Efter Jonas A står det något som jag inte kan tolka. Det kan vara en notering om var han är född, men jag kan inte tyda det.
 
Så det finns som Anders E uttryckte det Något att bita i.
 
Här behövs alltså efterforskning efter samtliga barn för att se vilka mödrar som är angivna för resp och helst också hitta vigslar och dödsnotiser för både Asmund och hans olika hustrur. Så om du inte vill skaffa dig ett abonnemang och arbeta hemifrån, så får du kanske hitta ett bibliotek så att du kan få alla bitarna på plats eller uteslutna.  
 
Det låter lite långsökt, men jag kan inte helt frigöra mig från tanken att det kan finns två Asmund Björkman även om det låter smått otroligt. Jag skulle absolut göra en ordentlig översikt över det du vet och det som vi nu försett dig med så att trådarna hänger ihop ordentligt. inkludera vittnena vid barnens dop osv.