NULL Skriv ut sidan - Ek

Anbytarforum

Titel: Ek
Skrivet av: Monika Wilander skrivet 2015-05-19, 10:27
Hej Birgitta!  
Svaret på Din fråga är lite osäker från min sida. Både Gustaf Alfred o Anna Matilda har inte varit särskilt noga med att ta ut o lämna in prästbetyg i tid till nya församlingar. Anna Matilda är född det datum Du anger i Medelplana fs. När oäkta sonen föds bor hon egentligen på Svennby gård i Svennby fs. Men hon föder sonen i Eks fs. Anna Matilda hade arbetat som piga i Ek, men flyttar 27/11 1889 till Svennby. Tillbaka till Ek igen  1890. Där bor hon på Fattighuset när hon 1893 7/1 gifter sig med Gustaf Alfred, som då var dräng Wackerberg. De får raskt en dotter det året.
Gustaf Alfred är född i Lugnås i en familj där prästen skriver att fadern lever illa. Han blir senare häktad för stöld, men familjen hankar sig fram o bor på Fattighuset där. Gustaf Alfred gör rekryt från 1884 i Karlsborg och tar efternamnet Ek. 1890 ska Gustaf Alfred ha varit skriven i Lugnås och flyttade 1892 till Öster Fornåsa. Prästen antecknar noga att Gustav Alfred saknar bevis på att han är ledig för äktenskap mellan 1887-88. Beror väl på att han slarvat med prästbetygen o in- o utflytt. När de gifter sig får båda intyga att de är lediga (ej gifta tidigare). Så hur de båda träffats vet jag inte. Jag ser inga anteckningar om att Gustaf Alfred skulle vara far till Gustaf Linus. Det som talar för att det ändå kan vara så är att sonen fått namnet Gustaf! men att fadern varit ovillig att erkänna det. Familjen är sedan statare på Eks säteri.
Betr. källor så har jag världens längsta lista såsom de rört sig mellan socknarna. Men det blir för Dig att forska. Några källor: Ek C:5 (1884-94) bild 22; Svennby AI:6 (1879-95) sid 4; Ek AI:8 (1886-93) sid 158.  
 
Monika W