NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 18 oktober, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 18 oktober, 2012
Skrivet av: Leif Essefjord skrivet 2012-05-14, 20:54
Hej forskare, nu behöver jag hjälp igen.
 
Jag läser i hembygdsboken Glimtar från Brandstorp förr och nu del II sid 36 i kapitlet om Alvasjö herrgård följande: Då Tidaholmsgodset år 1846 inköptes av frih. Hans Henrik von Essen ingick de vid Alvasjö belägna skogsfastigheterna 1/16 mtl, Bengelsruder och Brunsberga. Den som innehade Brunsberga var en man som hette Johannes Eriksson och skall enligt kyrkböckerna vara född 1829. Han lär ha bott i en jordkula vid stranden av Alvasjö. Några ytterligare uppgifter om Johannes Eriksson har inte gått att erhålla, säger författaren Knut Lundberg.
 
Nu är det så att min farmors far hette Johannes Eriksson och var född 1829 och bodde på olika platser i Daretorp, bl.a. på Håkängen, (Daretorp AI:3 sid 80 + Daretorp AI:8 sid 44+48+103) inte långt från Alvasjö. Han bosatte sig efter sitt andra giftermål på Bengelsruder i Alvasjö där han bodde tills han dog 1896. (Brandstorp AI:7 sid 152 mfl.)
 
Nu är naturligtvis min fråga om det kan vara från min farmors far som von Essen förvärvade marken i Brunsberg eller inte. Finns det någon som har kunskap om vilka kyrkböcker Lundberg kan avse i sin text. På Brunsberg hittar jag ingen Johannes Eriksson i mitten av 1800-talet.
 
En anledning till att Lundberg inte hittat något mer om Johannes i kyrkböckerna kan vara att det i Brandstorps kyrkböcker står om min Johannes att han var född i Daretorp. Och där hittar man då inget för han var född i Dala 1829-05-03.
 
Sedan kan man ju vara lite skeptisk till att en yngling på 16 - 17 år boende i en jordkula skulle vara ägare till Brunsberga 1846.
 
Finns det rent av någon sem vet bestämt besked om hur och från vem von Essen köpte mark till sitt Alvasjö?
 
Med bästa hälsningar
Leif Essefjord.