NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 09 februari, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 09 februari, 2012
Skrivet av: Anne-Lee Wilson skrivet 2012-01-05, 07:46
Hej!
 
Jag söker släktforskare som har forskat på personer med efternamnet Winge eller Rombergh i Borås.
Jag har hittat en hel del med dessa efternamn i husförhörslängderna 1741-1746 och hoppas på att de möjligen är familj/släkt med min ana borgaren/handlaren Johan/Jean/Johannes Eliasson Rombergh f.1699 och hans bror, borgaren/handlaren Elias Eliasson Rombergh.
Deras föräldrar var Elias Persson Winge (inspector på Åkeshofs gård, Bromma socken)och Annika Persdotter Tibelia enligt vigselboken (se källhänvisningar nedan).
Varför bröderna tog sig efternamnet Rombergh istället för Winge vet jag inte.
 
Vid Johannes Eliasson Romberghs dotter Annikas dop (födelse 12 Jun 1738,Borås) finns det inget dopvittne med efternamnet Winge men det finns en som hette Petter Pehrsson Rombergh. Ett dopvittne hette Olof Apelman och hans hustru hette Stina Rombergh f. ca. 1709-1710 enl hfl. De andra dopvittnena var Andreas Boström, Petter Wigart, Sven Bredberg, Rådman Erich Stiernman, Philip Langlet, hustru Martha Glåp, hustru Margaretha Abring, Greta Andersdotter Graf, jungfru Britta Johansdotter Berg. (Tyvärr kan jag ej tyda allas titlar)
 
Källor:
 
Vigsel:
Handelsmannen Elias Rombergh och Hustru Märta Glåp. 1722-12-28
Brudgummens fader Elias Persson Winge i Bromma socken och o Åkehof gård beläget 1½ mil från Stockholm
Modern Annika Persdotter Tibelia.
Brudens fader Jonn Andersson Glåp
modern Britta Hansdotter Kullman.
Borås CI:4 1718-1724 sid 27 finner jag
GID:584.44.43900, sid 26.
 
Vigsel:
Rombergh Johannes Eliasson g m Glåp Birgitta Christina Eriksdotter gifta 1735-04-24
Handelsman Johannes Eliasson Romberg och Jungfru Brigita Christina Ericksdotter Glåp.
Brudgummens fader Sal Inspectorn Elias Winge i Bromma socken och Åkeshofs gård 1½ mil från Stockholm.
Modren: Salig Annika Persdotter Tibelia
Brudens fader salig Erick Jonsson Glåp och modren Salig Adriana de Bääs.
Borås CI:4 1718-1740 sid 87 längst när till höger.
GID:584.44.46900, sid. 86
 
Ifrån boken Boråsbor under sexton- och sjuttonhundratalet:
Johan Romberg, handelsman gift med Brita Glåp. Han erhöll burskap i Borås 1735 d 9 jan. Enligt vallängd 1742 bebodde han fastigheten, tomt n:o 86 i 1:a kvart.
 
Mvh,
Anne-Lee Wilson