NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19.4.2001

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19.4.2001
Skrivet av: Hans.Bergendahl-SORUNDA skrivet 2000-10-11, 23:21
Rabe, Johanna död 1821 i Borås, född var och föräldrarna var ??
 
 
         Jag, som tillhör släkten Bergendahl från Västergötland, har med intresse läst om Ekelunds utredning om Kejsarinnan Katarina av Ryssland. Redan under min studietid, fick man göra Hemarbete mellan 3:e och 4:e ringen på gymnasiet, och jag valde då Släktforskning inom ämnet Historia. Dels nyttjade jag Svensk Släktkalender och dels Genealogica 225 på Rixarkivet i Sthlm. Jag minns väl när jag första gången stötte på Anna-Maria och tyckte att även om det var en skröna var det ju jätteintressant.
 Förra året var jag i Södertälje, på en så kallad Fadder-Kurs eller riktigare Instruktionskurs för dom som börjat använda Dato-rer i sin Släktregistrering. Föreningen heter DIS. Där fanns även representanter från Knalledonien närvarande och vi kom in på artikeln. Jag ställde några frågor och fick ide'en att skriva direkt till Rötter.
 Artikeln har med Anna Maria Bergendahl gift med Johan Rabe, men hon hade en broder Birger Bergendahl, som är en av mina anfäder.
Han var gift med Johanna Fredrika Rabe, som enl. uppgift i Genea- logican skulle vara dotter till Andreas Rabe och hans hustru Birgitta Sjöberg.
 Min fråga blir nu när man så väl känner äldsta delen av släkten Rabe, kan någon placera in Andreas i detta släktträd eller har någon en aning om vad detta kan vara för något?  Här uppe är vi ganska vana vid så kallade syskonbröllop, som ger dubbelkusiner till barn när två syskonpar gifter sig med varandra. Under alla förhållanden måste ju syskonen Anna Maria och Birger Bhl känna till något då deras respektive har samma efternamn