NULL Skriv ut sidan - Reer Björnsson, lagrättsman från Nösnäs, Norums socken

Anbytarforum

Titel: Reer Björnsson, lagrättsman från Nösnäs, Norums socken
Skrivet av: Christian Juliusson skrivet 2001-10-03, 10:29
Hej,
 
Vad gäller den av Are förmodade sammanblandningen mellan Jerp Helgesson och Jerp Jonsson kan tilläggas att redan Nordström, i sin artikel om släkten Björn/Bamse i Personhistorisk tidskrift år 1924, redogör för den förstnämndes existens. Där anges Jerp Helgesson vara bror till Jon Helgesson. Någon förväxling bör det således inte vara fråga om.
 
Vad sedan gäller min e-postadress, Eivor, så är det min riktiga adress som anges vid mina inlägg. Min mailbox är dock länkad till min arbetsgivares e-postadress i Europaparlamentet, något som (beklagligt nog) kan leda till viss förvirring. Jag ber om ursäkt för det. Men maila på Du bara, breven kommer fram till rätt person.
 
Nu finns det ju redan en (alldeles utmärkt) egen diskussion om släkten Björn/Bamse på Kärrslätt, så jag skall inte föra den debatten vidare här. Jag vore dock mycket intresserad av alla uppgifter rörande de övriga personerna i min ursprungliga efterlysning (Reer Björnsson, Kerstin Toresdotter, Olof Olsson i Myggenäs etc) och särskilt den eventuella kopplingen till släkten Green av Rossö. Jag vill minnas att Nordström i en av sina senare artiklar uppger att släkten i Nösnäs, Norum, på 1700-talet upptog namnet Gren och att detta skulle kunna bero på släktskap med ätten Green av Rossö.
 
MVH,
 
Christian Juliusson