NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-17
Skrivet av: Peter Nolskog skrivet 2002-03-17, 01:32
Eivor, Björn, Magnus och Stig! Här kommer lite som jag hittat i mikrokorten för Björsäter:
 
Frans Gustaf Johansson föddes mycket riktigt 14/2 1862. Hans far var torparen i Jägartorp, Björsäter Johannes Olofsson och hans mor var Anna Catharina Abrahamsdotter, 37 år. Jag försökte hitta Anna Catharina med utgångspunkt från åldersuppgiften, men hittar henne inte som född i Björsäter. Kanske var hon född i någon av de andra socknarna i Björsäters gäld: Lugnås eller Bredsäter.
 
Johanna Larsdotter Stolpe var född 5/9 1819. Hennes far var soldaten Lars Stolpe och mor Maria Jansdotter i Nolgårds backe (i utkanten av Björsäters by). Jag försökte hitta föräldrarnas vigsel, men ingen Lars Stolpe. Kanske är tjänstedrängen Lars Olofsson och Maria Jansdotter, bägge i Grogatan i Björsäters by, som gifter sig 1809, samma par, dvs innan Lars blir soldat.
 
Carl Johan Holmberg föddes 17/7 1834 i Stora Silännet, Lugnås socken, dvs i Björsäters pastorat, föräldrar Johan Holmberg och Beata Larsdotter.
Inga Maja Bengtsdotter föddes 16/8 1840 i Storängen. Jag vet inte i vilken av de tre socknarna detta ställe låg, kanske också det i Lugnås. Hennes föräldrar var Bengt Pettersson och Kerstin Jonsdotter.
25/2 1844 fick Inga Maja en lillasyster: Anna Cajsa Bengtsdotter. Då kallades fadern Bengt Persson i Storängen.
 
Oscar Gustaf Adolf Wester föddes 21/10 1862 (inte 2/10) i Trankärr i Björsäter socken. Föräldrar var hemmansbrukaren Johan Gustaf Johansson Wester och Eva Maria Olofsdotter, 23 år.
Jag har hittat två syskon till Oscar: Hulda Olivia Wester, född 29/8 1864 i Trankärr och Maria Magdalena Wester, född 10/6 1866 också hon i Trankärr.
Föräldrarna Johan Gustaf och Eva Maria gifte sig 9/9 1860 i Björsäter och kallades då hemmason i Trankärr resp piga.  
Johan Gustaf Wester föddes 28/7 1830, som son till husaren Johannes Wester i Kollsäter i Björsäter, och hans hustru Maria Lena Andersdotter.
29/7 1859 gifte sig en syster till Johan Gustaf:
hemmadottern i Trankärr Maja Greta Wester, 26 år med drängen Johannes Persson, 22, från Lockerud i Leksberg socken.