NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 22.7.2001

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 22.7.2001
Skrivet av: Peter Nolskog skrivet 2000-01-20, 00:03
Snickaregården är troligen den Snickaregård som ligger i Bredsäter. Eftersom Bredsäter ligger i Björsäters gäld, pastorat, blev det ibland fel när sockennamnet skulle sättas ut, fr a vad gäller Bredsäter, som mestadels sågs som en annexförsamling till Björsäter. Leta där!
Om finnar i Björsäter: Låter intressant. Jag har själv ännu inte lämnat kyrkoböckerna, så 1600-talet före 1689 är okänt för mig. Mats finne måste ju ha varit just finne. Finnatorp beskrivs i Ortnamnen i Skaraborgs län, Vadsbo härad, norra delen av Ivar Lundahl, som skriver om Finnatorp: 1/8 skatte, Finnatorppitt 1663, Finnatorpet 1685-1795, Finnatorp 1825...första g. jb.(jordaboken) 1663 frälsetorp. Upptages jb 1663-1874 i Lugnås s:n, Kinne härad. Överflyttad till Björsäter sn 1875. F. led är antingen gammal gen. sg. eller pl. av folknamnet finne eller gen. av fsv mansnamnet Finne. S. led ät torp nybygge.
Mitt antagande efter vad du skriver är att första alternativet är det som stämmer.
Fjälls och Gullsäters rotar låg förr i Lugnås, Kinne härad, avskurna från egentliga Lugnås av Bredsäter, men överfördes alltså 1875 till Björsäter och Vadsbo härad.
Jag hade inte tidigare trott att finsk invandring förekom så långt söderut som Björsäter. Någon som vet hur det förhöll sig med detta?