NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-06
Skrivet av: Tomas Karlsson skrivet 2005-11-06, 02:16
Svar till Jonny Myrberg
 
Tyvärr har jag inga källor till mina uppgifter, men du var ju tacksam för ALLA svar, och med tanke på att ingen annan svarat dig än så kan ju lika gärna jag svara då.
 
Fänrik Johan Hård af Torestorp (1696-01-13 - 1725-01-28) föddes och dog på Öltorp. Han ärvde efter en morbror även säteriet Arnäsholm i Ljushult men sålde det redan 1715. Johan fick flera barn i sitt gifte med:
 
Britta Höök, dotter av en guldsmed Bengt Bengtsson och Elin Hierta, i sin tur dotter av Lars (Bengtsson) Hierta (död 1642-06-22) och Anna (Jönsdotter) Lilliebielke (död 1634-05-21). Lars Hierta var ryttare till Kålsholmen i Essunga sn (R), deltog i 30-åriga kriget och utkämpade slagen vid Breitenfeld, Lech och L?tzen. Lars hittar du i EÄ III, s. 268; 582.
 
Fänrik Johan Hård af Torestorp var son av Johan Adolf Hård af Torestorp (död 1741) i dennes gifte med kaptensdottern Maria (Persdotter) Stårck. Maria avled i barnsäng på Öltorp vid Johans födelse, och Johan Adolf gifte senare om sig. Johan Adolf var korpral 1696 och därtill kornett vid Smålands kavalleriregemente.
 
Som du märker är det klent med källhänvisningar, du får väl se det mer som en inkörsport till vidare forskning.
 
MvH/Tomas