NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-06-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-06-02
Skrivet av: Inger Tjäder skrivet 2003-04-20, 10:09
Hej BengtLarsson
Jag bodde i Beateberg 1938-1951 och var mycket bekant med Fritjof och Astrid Fredriksson. Han kom som komminister troligen slutet av 1945 och någon gång i mitten av 50-talet flyttade han till Dimbo där han blev kyrkoherde. Jag gick i söndag-
skolan i 6 år för Astrid, som var en underbar människa. Jag bodde som sommarkonfirmand i präst-
gården 1951 eftersom min familj då flyttat till
Tibro och levde då när hela familjen Fredriksson.  
Dom hade inga egna barn men en finsk flicka som
hette Helvi Attiainen men som fick namnet F. om hon var adopterad vet jag ej. Hon bor troligen i Göteborg och om jag inte minns fel är hon sjuk-
sköterska. Hon hade flera syskon som kom till Beateberg efter kriget, bl.a. en bror som heter Erki Andersson och som jag träffade för 2 år sedan. När jag och min man gifte oss 1958 vigdes vi av F.F. i Beatebergs kyrka och han döpte även vår dotter 1962. Dom bodde då fortfarande kvar i Dimbo (mellan Falköping och Tidaholm). Därefter är jag lite osäker men jag vet att dom återvände till Bellefors, som låg i samma pastorat som Beateberg. F.F. var ju från början bonde och läste vid mogen ålder till präst så kanske var han pensionär när dom kom till Bellefors.
Han sjöng vackert och spelade fiol och var en mycket omtyckt person. Astrid var den som hade hand om det dagliga och hjälpte även till med att skriva predikningar, hon var gästfri och tog sig an församlingsborna. Jag har så många fina minnen från min tid i Beateberg. Hoppas att detta kan var till lite hjälp för Dig.
Hälsnigar
Inger Tjäder, Falköping