NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 20 maj, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 20 maj, 2015
Skrivet av: Gunnar Johansson skrivet 2015-01-25, 01:19
Jan.
Av egen erfarenhet vet jag att det inte alltför sällan slarvats med/missats att föra in uppgifter i kyrkböckerna, vilket kan vara frustrerande när man letar efter något. Å andra sidan är det väldigt tillfredsställande när man lyckas lösa ett problem man brottats med länge. Att du inte hittar något mer i detta fallet tror jag nu beror på att det inte finns några kyrkböcker bevarade för den tiden, om de ens hade börjat föras då i den aktuella socknen.
 
Jag tror att jag nu har hittat din Ambjörn Nilsson. För i Mönsterrullorna för Västgöta kavalleriregemente finns en Ryttare Ambjörn Nyman i Nygårds rote. (Torpnummer VG-03-111) Jag tror det med stor sannolikhet är densamma som ovan nämnde Ambjörn Nilsson. (Generalmönsterrullor - Västgöta kavalleriregemente 529 (1717-1717) sid 447) och han är antecknad som död 1725-03-24 (Generalmönsterrullor - Västgöta kavalleriregemente 532 (1725-1725) sid 684) vilket väl stämmer med ovan nämnda dödsnotis.
 
Som en extra bonus hittade jag också en trolig ana till mig bland rusthållarna, eftersom jag inte har letat efter det i dessa mönsterrullor.