NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2008-08-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2008-08-11
Skrivet av: Tina Gidlöv skrivet 2008-02-27, 21:42
Hej Olle.
 
Jag ser på din profil att du använder dig av Genline? SCB finner du om du markerar Älvsborgs län och sedan går in på välja församlingar. Överst ser du då SCB Älvsborg, där bla. födda för alla församlingar och olika år finns med.
Man får helt enkelt bläddra sig fram.
John Arvid fann jag på GID 100015.28.11100 och om du skriver in det numret i rutan längst upp till höger så får du upp den bilden ur födelseboken som jag sände dig per mail.
 
Sveriges befolkning 1900 är en Cd-skiva med sök funktion, finns även 1890 års befolkning och en rad andra. Cd skivorna går att köpa men man kan också hyra den av tex. sin lokala släktforskarförening och installera den på hårddisken.
 
Jag tittade direkt häromkvällen på vad jag mer kunde finna ut i all hast och fann följande.
 
Augusta Mathildas far hette Olaus Johansson och var född 1842-03-01 och dog 1878-05-01. Modern hette Anna Britta Andersdotter och var född 1836-12-27.
Bägge föräldrarna var födda i Ödenäs.
 
Om du har tillgång till Genline så finner du familjen på GID 1878.23.43000
Alingsås Landsförsamling AI:10 husförhör 1860-1873 samt GID 1878.24.11300
Alingsås Landsförsamling AI:11 husförhör 1873-1889.
De är på bägge husförhören boende i Fagerlid, Skogsby Rote, på torpet Sågesvedjan.  
 
Då det gäller att finna ut mer angående John Arvis fostermor så kan man säkerligen finna ut mer bakåt i tiden via Genline men åren då John Arvid föddes och blev fosterbarn går ej att söka på Genline då de inte finns inscannade.
 
Däremot vet jag att så sent som för något år sen så fanns kyrkoböckerna kvar på pastorsexpeditionen i Alingsås, meningen är att de ska till Landarkivet i GBG men då fanns de fortfarande kvar. Kanske att du kan ringa och höra om de finns där och att du har möjlighet att ta dig dit och kika i dem? Såg att du bor inte så långt i från Alingsås?
 
Sänder dig gärna bilder på ovanstående husförhör om du inte har tillgång till Genline.
 
Mvh Tina