NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 23 februari, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 23 februari, 2009
Skrivet av: Helge Johansson skrivet 2007-05-19, 13:31
Ytterligare en hjälpsam hand, helt suveränt!!
Den kvinna jag följde var ett felaktigt spår och där kunde man ana att hon ibland benämndes Bengtsdotter, eftersom modern ogift födde henne och hon hette Bengtsdotter. Senare gifte modern sig med en Anders och då benämns Lovisa Andersdotter. Tyvärr ett villospår.
Den kvinna jag söker heter enligt husförhörsböcker i Karl Johans förs i Gbg Lovisa Bengtsson, f 1831-05-25 (ev 08-25). Emellertid tycker jag det egendomligt att hon heter Bengtsson och inte Bengtsdotter, därav mitt villospår, ty då jag sökte i Disbyt på Bengtsdotter så fick jag träff på just detta födelsedatum och då gick jag vidare där.  
Enl förs.böcker i Gbg var Lovisa gift m Gabriel Holmström f 1825-04-23 och de bodde i Majornas 5:e rote vid dottern Emma Teresias födelse 1871-04-26.  
På landsarkivet i Gbg har man inte lyckats hjälpa mig med att få tag i varken Gabriels eller Lovisas födelseförsamlingar och därför försöker jag nu via Rötter att få lite ledtrådar, så att jag kan leta vidare.  
Bengtsson/Bengtsdotter förbryllar mig en smula måste jag tillstå och därför blev det ju ett villospår, men nu är det utrett och då måste jag ju leta vidare.  
Hoppas inte detta villospår gjort att eventuell hjälp uteblir.  
Tack för hjälp från er som kan ha lite tips om var jag kan söka vidare.
Hälsn  helge