NULL Skriv ut sidan - Stenmansläkten från Umeå

Anbytarforum

Titel: Stenmansläkten från Umeå
Skrivet av: Anna-Carin Betzén skrivet 2013-01-02, 10:44
Leif,
 
Bäst är att ta diskussionen till någon Stockholmstråd istället, som Stig-Lennart föreslog. Jag är själv nybörjare på stockholmsforskning. Ett tips på vägen är registren över bouppteckningar i Stockholm (finns åtminstone på SVAR). Sök efter Anders Stenberg i registret så får du hänvisning till bouppteckningar där någon med det namnet är arvinge.
 
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med frågan om regemente. Jag har själv frågat om en militär i Stockholm (http://aforum.genealogi.se/discus/messages/15764/363450.html?1355938055); se svaret där! Men i ditt fall kanske man kan dra några slutsatser av personerna som upptas på samma sida i MTL 1760 - det är ju nästan bara militärer, och gården ägs av en kapten Bromell; google eller biografiska verk kanske har något att säga om vilket regemente han tillhörde. Man kan ju tänka sig att det främst var folk från hans eget regemente som hyrde in sig hos honom. Jag vet inte om kombinationen av titlar (garnisons- och gardessoldatar m.m.) kan säga den den militärhistoriskt insatte något om vad för regemente det bör vara.
 
(Meddelandet ändrat av acb 2013-01-02 10:57)