NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 26 december, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 26 december, 2012
Skrivet av: Staffan Bengtsson skrivet 1999-08-06, 22:41
Vad jag kan komplettera med och korrigera är följande:
 
Andra hustrun Barbro hette sannolikt Mårtensdotter eftersom brodern (se ovan) hette Mårtensson.
 
Barnen:
 
Petter. Du anger att han dör 1742 i Umeå stad. Det är fel. Den som dör är Abraham Stenmans son Petter, åtta år gammal. Vår Petter d y är hattmakare i Vasa (Österbotten och Finland) där han vinner burskap 1728. Jag har inget dödsår på honom. Däremot på hans hustru Christina Ström d 1781 22/10 (95 år gl änka).
 
Anders. Som jag skrev ovan så har Petter d ä, enligt domböckerna, en styvson Anders Lissberg/Ljusberg. Varifrån har du uppgiften att han skulle ha en son Anders?
 
Jacob. F ca 1692 d 1751 14/5 i Vasa (SF). Vann burskap i Vasa som repslagare 1726. Gift före 1723 med Britta Nilsdotter Rundmarck.
 
Carl. F 1707 d 1743. Källarmästare. Gift med Catharina Häggman f 1714 d ca 1782, d t Jacob Häggman (g II med källarmästare Olof Rolandsson Thelin i Umeå)
 
Johan. Jag har inget födelseår (varifrån har du 1708?). Hustrun Anna Boberg hade tidigare varit gift med Hans Tegström. Johan och Anna uppges vara bortresta 1739. Johan är stadsskomakare när han förekommer som fadder 1736.
 
Abraham. F 1710 d 1767. G I m Elsa Johansdotter från Stöcksjö, g II m Anna Margareta Larsdotter från Ön. Burskap 1733, handelsman.  
 
Fredric. Jag har inga uppgifter om någon Fredric. Kan ej hitta honom i Umeå stads dödbok det år du anger. Varifrån har du fått de uppgifterna?  
 
Anna Margareta. Hon är inte någon dotter till Petter d ä utan den andra hustrun till Abraham Stenman ovan, en svärdotter alltså.
 
Som jag skrev i mitt förra inlägg hade Petter Stenman sju söner 1711. Om styvsonen Anders inräknas summerar det till sex. Den sjunde är förmodligen Nils Stenman som är stadskassör i Vasa och uppträder som dopvittne 1755 till Abraham Stenmans barn.