NULL Skriv ut sidan - Soldaten Hans Mattsson Uppenberg (1730-1806) från Umeå

Anbytarforum

Titel: Soldaten Hans Mattsson Uppenberg (1730-1806) från Umeå
Skrivet av: Andreas Karlsson skrivet 2009-11-04, 20:29
Stig-Lennart, du har naturligtvis rätt att det skall vara 1743. Jag hade inte tillgång till SVAR på datorn jag satt vid när jag skrev det så jag kunde inte kolla upp det direkt utan tog det ur minnet.
 
I AI:5 finns enligt registret Prästbordet från sidan 216 och om jag inte missuppfattar det fram till sid. 235. Vidare finns enligt registret Tjenstefolk från sidan 236, där de finns uppräknade i bokstavsordning, vilket verkar vara fram till sid. 253.
 
Jag ser ingenstans där det står att det är Prästbordets tjänstefolk. Man kan visserligen göra det antagandet eftersom de finns uppräknade precis efter Prästbordet, men det är inte självklart, särskilt inte när man ser att det finns en mängd tjänstefolk uppräknade på sidorna 216-235, vilka isåfall logiskt sett borde finnas på sidorna 236 och framåt istället.
 
Vidare antecknas en ovanligt stor andel av personerna på sid. 216-235 som avlidna, jämfört med t.ex. sid. 216-235, vilket tyder på att de är ganska gamla. Det skulle tyda på att det är tjänstefolk + gamla inhyses som återfinns på dessa sidor, utan att ha något med Prästbordet att göra. Dessutom ser jag det inte som särskilt troligt att Olof Mikaelsson, efter att ha levt hela sitt liv i Granön, med barn och barnbarn där, plötsligt på ålderns höst flyttar ända ner till Grisbacka.
 
Med vänliga hälsningar
 
Andreas