NULL Skriv ut sidan - Släkten Glas i Gumboda

Anbytarforum

Titel: Släkten Glas i Gumboda
Skrivet av: Fredrik Glas skrivet 2007-04-18, 21:28
Hej Monica Larsson !
Tänkte förtydliga den gren som följde av Erik Torvald Glas. Erik T fick 3 barn, Lars-Erik, 19281001-1996, Per-Erik 1930,samt Jan-Erik.Lars-Erik var min far.Den enda brodern som ännu lever är Per-Erik Glas i Bromma, Sthlm. Min farfar Erik T Glas var lärare på KTH Sthlm i elektroteknik. Gav ut ett antal böcker i ämnet.Blev professor i elektronik, och skulle promoverats till hedersdoktor (50 år) men hann gå bort innan trots hög ålder. En speciell man som inte lämnade någon oberörd. Han berättade många historier om det gamla Umeå som han lämnade som barn, men höll viss kontakt med ändå. Det mest spännande var rederiverksamheten. Jag har själv snokat fram 42 fartyg som helt eller delvis ägdes av Glas. Många förliste på långväga turer, Västindien, utanför Themsens mynning osv. Ett av fartygen låg vid kaj när Umeå brann 1888, och antändes. Farfar påstod att han som barn ännu kunde hitta förkolnat virke i vattenbrynet nedanför.Har en del på bild, men tyvärr inga tjusiga oljor även om det fanns. Två av fartygen hade galjonsfigur. Sannolikt hann de inte sadla om från segel till ånga innan allt såldes av och verksamheten upphörde.Erik T älskade diskussioner, böcker och i synnerhet reseskildringar. Min far Lars-Erik var färdig tandläkare-54, och flyttade så småningom till Gotland där jag är uppvuxen och ännu lever. Jag har tre syskon, en äldre bror Henrik född 53, en syster Katarina född 56, samt en syster Anna född 60. Alla vi syskon är ännu trogna vår ö Gotland.
 
mvh F Glas