NULL Skriv ut sidan - Pålböle 1 Umeå socken

Anbytarforum

Titel: Pålböle 1 Umeå socken
Skrivet av: Rune Johansson skrivet 2004-08-03, 10:20
Hej  
 
När jag gick igenom gamla inventeringar ( kort FII:1 15/20) fanns en inventering som ger svar på en del av ovanstående frågor. Den avser att Per Jonsson i Påhlböle avstår sitt bo och hemmansbruk till sonen Per Persson. Det fragår även att att Per Jonsson tidigare gift med Kerstin Larsdotter.
Så många av mina tidigare teorier bekräftas nu.
Det var även en inventering 1698, vilket troligast det år som Kerstin dog.
 
Det som mest intressant för mig och mina anor är att Jon OLofsson i Bullmark hustru har innestående i arv. Enligt tidigare framgår ju att Jon Olofsson i Bullmark gifter sig ca 1695, samt att det mellan 1694 och 1695 försvann en dotter hos Lars Mårtensson i Påhlböle.
 
Min slutsats blir alltså att Jon Olofssons hustru Sara dotter till Lars Mårtensson i Påhlböle. Har ngn ev sett ett efternamn på henne.
Enligt hennes dödsnotis var hon ju 95 år då hon dör 1747, alltså enligt detta född 1652 dock troligast överdrivet men gammal. Två döttrar noteras 1678 1 dotter 1675 enligt Kenneth Mossbergs avskrifter av mantalslängder. Detta skulle innebära att den yngre dottern född som senast 1678-15 år 1663 och alltså 84 år 1747.
 
Rune