NULL Skriv ut sidan - Prästsläkten Trast, Turdin

Anbytarforum

Titel: Prästsläkten Trast, Turdin
Skrivet av: Erik Holmlund skrivet 2012-05-28, 01:56
Två samtidiga Petrus Turdinus har gäckat mig.
A) Petrus Johannis Turdinus Vestrobothniensis, student i Uppsala 1627, och senare rektor i Dorpat & Tallin, Estland, även kyrkoherde därsammastädes. Död 1653 i Tallin.
B) Petrus Turdinus, kyrkoherde i Arjeplog 1641-42. Det syntes väldigt långsökt att det skulle vara samme person som A) men i och med att inget patronymikon var känt var det svårt att koppla ihop honom med någon av de andra personerna som bär namnet Turdinus. HSH ger inga ledtrådar heller. Men nu upptäckte jag denna biografiska notis om A) på en finsk webbsida (se länk nedan), som jag med hjälp av Google Translate förstått, tar upp och gör gällande att en Petrus Nicolai Turdinus finns omnämnd 1630 som respondentti i Uppsala. Ska det möjligen tolkas som att han opponerat vid någon promovering eller avhandling? Nåväl, jag lämnar den tolkningen därhän, det intressanta är att det finns ett belägg på en Petrus Turdinus med patronymikon Nicolai, dvs Nilsson, från 1630.  
http://www.helsinki.fi/ylioppilasmatrikkeli/henkilo.php?id=U14
 
Därmed torde det vara mycket sannolikt att Petrus Nicolai Turdinus är identisk med den Petrus Nicolai Bothn. som skrivs in vid Uppsala universitet 1624, Matrikel öfver i Upsala studerande norrlänningar, 1595-1889. Med det konstaterat så borde det också vara att ytterst sannolikt att Arjeplogsprästen är son till Nicolaus Petri Turdinus, kyrkoherde 1593-1626 i Bygdeå.
 
Och apropå A) Petrus Johannis Turdinus, vars ursprung inte tycks helt klarlagt, så talar den ovan länkade finska notisen om att han var född i Umeå och att hans styvfar hette Bengt Michelsson som varit i tjänst i Finland. Källan uppges vara Album Academicum der Universität Dorpat (Tartu) 1632-1710. Vem var denne Bengt Michelsson?